TRI GRAND PRIX ZANDVOORT: tips om in open water te zwemmen

 In Nieuws

Het is – naast het fietsen over het racecircuit – één van de meest spectaculaire onderdelen van de TRI GRAND PRIX ZANDVOORT: zwemmen in de Noordzee. In Nederland is er nagenoeg geen enkele triathlon waar je in open water zwemt, maar bij deze race dus wel. Spectaculair, maar voor veel triatleten toch ook wel een beetje spannend. Eng misschien zelfs. Gelukkig is dat helemaal niet nodig: met deze tips kom je gewoon weer veilig en fit op het droge!

Branding
Misschien nog wel het lastigste aan zwemmen in de zee, is het feit dat je jezelf eerst een weg door de branding moet werken. Probeer hierbij zoveel mogelijk onder de golven door te duiken. Hiermee voorkom je dat je steeds weer een stuk naar achteren wordt ‘teruggeslagen’ en verspil je dus ook zo min mogelijk onnodige energie. Als je eenmaal op de terugweg richting strand bent, geldt natuurlijk juist het omgekeerde: probeer dan zoveel mogelijk gebruik te maken van de golven en je rustig maar zeker terug te laten stromen richting de wisselzone.

Navigeren
Voor triatleten is het natuurlijk niks nieuws dat het bepalen van een richting tijdens zwemmen in het buitenwater een stuk lastiger is dan wanneer je in het zwembad ligt. Geen helder, maar troebel water. Geen lijnen op de bodem, maar alleen in de verte een paar boeien. In de zee komt daar nog eens bij dat je wat minder richtpunten hebt dan je normaal misschien gewend bent. Til dus af en toe even je hoofd boven het water om te kijken of je nog de juiste richting aanhoudt. Probeer dit om de zoveel slagen (richtlijn: 10 á 15) even te doen, om zo te voorkomen dat je afdrijft en onnodig veel meters maakt. Volg niet blindelings de zwemmer voor je: ook hij of zij kan verkeerd navigeren.

Ademhaling
En dan je ademhaling. Zeker ook belangrijk. Probeer zo rustig mogelijk te ademen, heel consequent en zo stabiel als kan. En waar je het inademen zo rustig mogelijk doet, probeer je dat vooral ook te doen bij het uitademen onder water. Let daarbij op dat je zo min mogelijk water binnenkrijgt. Dat is in het buitenwater natuurlijk sowieso al raadzaam, maar zeker als je in het zoute water van de Noordzee zwemt, is het allesbehalve prettig als je een flinke klots water naar binnen krijgt. Probeer dan ook alles om dat te voorkomen.

Geniet!
Het belangrijkste advies is misschien nog wel: geniet ervan. Geniet van het feit dat je een wedstrijd in de Noordzee zwemt. Geniet van het feit dat je onderdeel bent van een spectaculaire triathlon. Van het idee dat je, na het zwemmen, met je racefiets het racecircuit op mag. Want eerlijk: die kans wil je toch niet missen?

Recent Posts

Leave a Comment

Neem contact met ons op

Kun je je vraag niet vinden in de "FAQ", stel dan je vraag via dit formulier aan ons!

Start typing and press Enter to search